NGA: Aleksandër Cangonja
Ndryshimet politike të viteve “90 në vendin tonë sollën dhe krijimin e shumë organizmave jo shtetërore të cilat mendoheshin se do i vinin në ndihmë profesioneve të ndryshme. Një prej tyre është dhe tentativa për krijimin e shoqatës së detarëve në vendin tonë. Nga sistemi i kaluar ishte trashëguar një industri e madhe e fushës detare, të cilat hasën probleme serioze në momentin kur ekonomia kaloi në një treg të lirë. Privatizimet e ndërmarrjeve, dhe mjeteve detare sollën një kolaps në sektorin detar dhe institucionet që lidheshin me atë, duke filluar nga Kantieri Detar i privatizuar nga një kompani polake, po ashtu dhe falimentimi i flotës tregtare detare me privatizimin dhe amortizimin me shifra fiktive të anijeve të flotës. Gjithsesi një grup detarësh, nga qyteti i Durrësit më 23 dhjetor të vitit 1994 i dërgojnë një kërkesë Ministrit të Industrisë, Transportit dhe Tregtisë ku i kërkojnë apo i marin leje që të krijonin dhe ata një shoqatë për një funksionim sa më të mirë të flotës tregare dhe asaj të peshkimit.
Më poshtë kërkesa:
“MINISTRISE INDUSTRISE TRANSPORTIT TREGTISE
ZOTI MINISTER
KËRKESË
Një grup detarësh durrsakë, me një ndjenjë të plotë mirkuptimi me detarët e porteve Sarandë, Vlorë, Shengjin të interesuar për ruajtjen dhe funksionimin normal të Flotes Tregtare Shqiptare dhe asaj te peshkimit, mendojme te krijojme Shoqaten e Detareve Shqiptare. Mendojme se kerkesa jone do te miratohet, sipas proçedurave juridike si shoqate jopartiake dhe me qellim themelor sherbimin dhe perparimin e detarise se kombit si dhe ruajtjen e te drejtave e te personalitetit te detareve te çdo moshe. Ligji qe lejon te krijohen keto shoqata eshte ligji nr.2362, date 16.11.1956, neni 1-8.
Emri Mbiermi Profesioni Vjetersia Firma
- Mustafa Kajmeni OF.Navigator 12 vjet
- Sadik Biduli Nastromo 35 vjet
- Hajrulla Kruja Nastromo 38 vjet
- Viron Sadiraj Kapiten 25 vjet
- Bashkim Sukniqi Nen.Flote 35 vjet
- Adrian Fesati Marinar 12 vjet
- Ali Shyti Mekanik 25 vjet
- Mihal Nako Kapiten Peshkim 40 vjet
- Dashamir Janina Kapiten Mjet. Detar 40 vjet
- Sotiraq Prifti K.Mekani Biga Madhe 30 vjet
- Adem Allushi Nostromo Veteran 45 vjet
- Fatos Hyka Elektromekanik 25 vjet
- Sali Alushi Kapiten 45 vjet
- Syrja Kafexhiu Nostromo 40 vjet
- Avdi Lima Marinar 30 vjet
Adresa: Sadik Biduli Lagja 16 Rruga Koço Kazanxhi Ap. 933 Durres
Mustafa Kajmeni Lagja 12 Rruga 9 Maj Ap.370 Hyrja 5 Durres”
Sëbashku me kërkesën dhe firmat e detarëve për krijimin e shoqatës, detarët i kanë dërguar Ministrit gjithashtu dhe statutin i cili ishte si më poshtë:
“STATUTI I SHOQATËS SË DETARËVE SHQIPTARË
-Organizata shoqërore që nuk ndjekin qëllime politike. Ligji nr. 2326, dt. 16.11.1956, neni 1-8.
1 – Emri: Shoqata e detarëve shqiptarë
2 – Qëllimi i Shoqatës:
A-Ruajtja dhe zhvillimi i flotës tregtare shqiptare, vazhdim i traditave më të mira të flotës për ta bërë atë të njohur në nivele ndërkombëtare.
B-Ruajtja e lirisë dhe dinjitetit e të së drejtës së detarit shqiptar, të personalitetit të tij.
3 – Mënyra me të cilën do të arrihet ky qëllim:
A- Me një kërkesë korrekte në përputhje me ligjet e shtetit juridik.
B- Do të përdorë: konferencat, aktivet, ballafaqimet, ekspozitat që mbartin punën e flotës, të teknikës së saj, historikisht e në vijimësi, debatim argumentues, kur ka shkelje të kontratave dhe ligjeve, protestë me shkrim protestë në shtypin qendror.
4 – Organi administrativ i Shoqatës:
Këshilli drejtues i zgjedhur me votë të fshehtë është organ nga varen antarët e Shoqatës.
5 – Qendra e Shoqatës
Durrësi – zyra në flotë
1- Në shoqatë marin pjesë të gjithë detarët pa kufizim moshe dhe vjetërsie në punë, ideje apo seksi, që pranojnë statutin e shoqatës.
2- Pjesmarrësit në Shoqatë i detyrohen një kuotë mujore, të përcaktuar unanimisht prej 30-50 lekë të reja.
3- Çdo anëtar i Shoqatës ka të drejtë të zgjedhë dhe të zgjidhet, ka të drejtën e fjalës së lirë më shtyp brenda dhe jashtë shtetit, të mbrojë të drejtat e detarit sipas ligjeve në fuqi.
4- Burimet e mjeteve materiale të Shoqatës do të jenë: Kuotizacioni dhe ndoshta në të ardhmen Ministria e Detarisë.
5- Shoqata mer përsipër në bashkërendim me Ministrinë të sugjerojë për drejtuesit më të zotë flotës dhe anijeve të mëdha.
6- Shoqata mer përsipër të organizojë lidhje dhe shkëmbime reciproke me shoqatat analoge brënda dhe jashtë vëndit.
7- Shoqata e gjen me vend mendimin e saj të përcaktuar saktë për specilizime të fushave të ndryshme të detarisë, kualifikime jashtë shtetit.
8- Kush bazë për hyrjen në Shoqatë:
a- Të jetë një detar i zoti, i përkushtuar, me ndjenjë të lartë përgjegjësie për punën.
b- Të gëzojë respekt shoqëror për marëdhenie korrekte shoqërore, familjare e ligjore.
c- Shoqata do të ndihmojë familjet e detarëve në raste sëmundjesh e fatkeqësishë në punë.
d- Që të krijohet kjo Shoqatë duhet të firmosin mbi 10 vetë.
Këshilli drejtues ka kompetencë gjithë veprimtarinë e anatarëve të saj administrativ, kritik si dhe propagadistik.
Mesazhi i shoqatës:
- Liria, dinjiteti, punësimi i detarëve në luftë me burokracinë, hipokrizinë, egoizmin, korrupsionin e padrejtësinë.
Kjo shoqatë ka në përbërje të saj rreth 8000 vetë.
Durrës, 17-12-1994.”
Gjithsesi përgjigja e Ministrisë së Industrisë, Transportit dhe Tregtisë do vinte më 5 janar 1995 drejtuar njërit prej detarëve që kishin nënshkruar kërkesën e krijimit të shoqatës Z. Sadik Bidulit. Më poshtë përgjigja e Drejtorit të Personelit të Ministrise së Industrisë, Transportit dhe Tregtisë Z. Drin Pelushi.
“Persa beni fjale ne kerkesen tuaj per te miratuar krijimin e “Shoqates se Detareve te Shqiperise” ju njoftojme se me futjen ne fuqi te ligjit Nr. 7850 date 27.09.94 “Per kodin civil te Republikes se Shqiperise”, kjo e drejte i takon gjykates se rrethit ku do te funksionoje kjo shoqate.”





