Sulmet nga militantët e mbështetur nga Irani në Detin e Kuq kanë mbyllur në mënyrë efektive një nga rrugët kryesore tregtare të botës për shumicën e anijeve me kontejnerë, anije që transportojnë gjithçka, nga pjesët e makinave te Crocs, nga një cep i globit në tjetrin.

Një mbyllje e zgjatur e rrugës ujore, e cila lidhet me Kanalin e Suezit, mund të rrënojë zinxhirët globalë të furnizimit dhe të rrisë çmimet e mallrave të prodhuar në një moment vendimtar në betejën për të mposhtur inflacionin. Kanali i Suezit përbën 10-15% të tregtisë botërore, e cila përfshin eksportet e naftës dhe 30% të vëllimeve globale të transportit me kontejnerë.

Militantët Houthi, me bazë në Jemen, thonë se po hakmerren për luftën e Izraelit kundër Hamasit në Gaza. Ushtria amerikane dhe aleatët e saj kanë forcuar sigurinë detare, por sulmet vazhdojnë – 21 raketa Houthi dhe dronë u rrëzuan të martën vonë.

Ndërsa kriza vazhdon, aksionet për ekonominë globale po rriten. Shitësit me pakicë tashmë po paralajmërojnë vonesat, dhe kostoja e mallrave të transportit po rritet.

Në një raport dy-vjetor të publikuar të martën, Banka Botërore paralajmëroi se ndërprerja në rrugët kryesore të transportit po “gërryente ngadalësimin në rrjetet e furnizimit dhe po rriste gjasat për pengesa inflacioniste”.

Gjashtë nga 10 kompanitë më të mëdha të transportit të kontejnerëve – domethënë Maersk, MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM, ZIM dhe ONE – po shmangin kryesisht ose plotësisht Detin e Kuq për shkak të kërcënimit nga militantët Houthi. Rreziku për ekuipazhin, ngarkesën dhe anijet i ka detyruar transportuesit të ridrejtojnë anijet rreth Kepit të Shpresës së Mirë në Afrikën e Jugut, duke rezultuar në vonesa deri në tre javë.

Kjo tashmë ka rritur ndjeshëm kostot e transportit, të cilat përfundimisht mund të shfaqen në çmimet e konsumit. “Sa më gjatë të vazhdojnë ndërprerjet, aq më të forta janë efektet stagflacioniste për ekonominë globale,” shkroi kryeekonomisti në Allianz, Mohamed A. El Erian, javën e kaluar në X, duke iu referuar një kombinimi toksik të rritjes ekonomike të ulët ose zero dhe inflacionit të lartë.

Nëse lufta Izrael-Hamas përshkallëzohet në një konflikt më të gjerë rajonal ose Houthi-t vendosin të ridrejtojnë sulmet e tyre drejt cisternave të naftës dhe transportuesve me shumicë – të cilat transportojnë lëndë të para të rëndësishme si mineral hekuri, drithëra dhe lëndë drusore – pasojat për ekonominë globale do të ishin më të rënda.

“Në një mjedis konfliktesh të përshkallëzuara, furnizimet me energji gjithashtu mund të ndërpriten në mënyrë thelbësore, duke çuar në një rritje të çmimeve të energjisë”, shtoi raporti i Bankës Botërore. “Kjo do të kishte ndikime të rëndësishme në çmimet e mallrave të tjera”, thuhet më tej. Kërcënimi i çmimeve të energjisë është rreziku më i madh, sipas Capital Economics.

Vonesa në dorëzim

Disa prodhues evropianë të automjeteve kanë ridrejtuar dërgesat e tyre rreth Kepit të Shpresës së Mirë. “Kjo ka sjellë kosto më të larta dhe vonesa prej rreth dy javësh,” tha një zëdhënës i Shoqatës Evropiane të Prodhuesve të Automobilave.

Shitësit me pakicë si kompania suedeze e mobiljeve IKEA kanë paralajmëruar vonesat e dërgesave dhe mungesat e mundshme të produkteve të caktuara. Në mënyrë të ngjashme, shitësi britanik i veshjeve Next tha javën e kaluar: “Vështirësitë me hyrjen në Kanalin e Suezit, nëse vazhdojnë, ka të ngjarë të shkaktojnë disa vonesa në dërgesat e aksioneve në fillim të vitit”.

Crocs ( CROX ) gjithashtu ka thënë se artikujt e destinuar për në Evropë po marrin dy javë më shumë se zakonisht për të mbërritur. Këpucari nuk pret një “ndikim material” në biznesin e tij për momentin, por i tha CNN se do të “vazhdojë të monitorojë nga afër situatën”.

Bizneset në mbarë botën janë në ankth, duke shpresuar se ndërprerja do të përfundojë së shpejti, por do të fillojë të heqë pluhurin nga planet e emergjencës të vendosura për herë të fundit gjatë pandemisë nëse nuk ndodh.